Ahad, 5 Julai 2009

PENULISAN CEMERLANG 7: KOLEKSI HADIS

HADIS-HADIS YANG BOLEH DIGUNAKAN DALAM PENULISAN KARANGAN BAHASA MELAYU

AMANAH

Daripada Anas bin Malik r.a., sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, "Tidak sempurna iman bagi orang yang tidak beramanah dan tidak sempurna agama bagi orang yang tidak menepati janji."

Daripada Jabir bin Abdillah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Amanah membawa rezeki dan khianat membawa kefakiran."

Setiap anak itu dilahirkan mengikut fitrah (suci bersih), maka ibu bapanyalah yang menjadikannya sama ada Yahudi, Nasrani atau Majusi. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

BERUSAHA

Daripada Aishah r.ha., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Berusahalah mencari rezeki dan keperluan hidup pada waktu pagi-pagi lagi, maka sesungguhnya waktu pagi itu memberi berkat kejayaan."

Daripada Aisyah r.ha., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Allah mencintai seseorang yang apabila ia mengerjakan sesuatu, ia melaksanakannya dengan cemerlang."

Daripada Anas bin Malik r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Perelokkanlah duniamu dan beramallah untuk akhiratmu, seolah-olah kamu akan mati keesokan hari."

Daripada Anas bin Malik r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Permudahkanlah dan jangan menyusahkan, dan berilah berita gembira serta jangan menakutkan." (Riwayat al-Bukhari)

Daripada Abu Bakar al-Siddiq r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Dan jauhilah kamu daripada dusta kerana hal itu merupakan pintu dari pintu-pintu neraka."

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, "Mencari rezeki yang halal itu wajib selepas perkara fardu yang lain."

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah s.w.t. mengasihi hamba-Nya, mukmin yang berusaha (mempunyai pekerjaan)." (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Diriwayatkan oleh al-Tirmizi dan Muslim dari Amru bin Maimun r.a., bahawa pada suatu hari, Rasulullah s.a.w.
bersabda yang bermaksud, "Rebutlah peluang lima perkara sebelum datang lima perkara yang lain. Masa muda sebelum datang hari tua. Masa sihat, sebelum dirimu dilanda sakit. Masa kaya sebelum jatuh miskin. Masa lapang sebelum datangnya waktu sibuk. Masa hidupmu sebelum datang saat kematian."

BERAKHLAK MULIA

Daripada Abu Darda', Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Bukanlah (golongan ini) daripada orang beriman yang sempurna imannya; orang yang suka mengecam, suka melaknat, suka bercakap kufur dan yang suka mencarut." (Hadis riwayat al-Tirmizi)

Daripada Aisyah r.ha., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah menyukai sikap berlemah lembut dalam semua perkara." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Daripada Ibn Umar r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Sesiapa yang menutup keaiban seorang Muslim, Allah akan menutup keaibannya di dunia dan di akhirat." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Orang yang dianggap paling bersyukur kepada Allah ialah orang yang paling banyak berterima kasih kepada manusia."

Saidina Ali k.w.h. pernah menegaskan, "Pemimpin yang baik membetulkan dirinya terlebih dahulu, sebelum dia membetulkan kesilapan orang lain."

Bertakwalah kamu kepada Allah dan berlaku adillah terhadap anak-anak kamu. (Hadis riwayat Bukhari)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, "Muliakanlah anak-anak kamu dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barang siapa yang memuliakan anak-anaknya, Allah akan memuliakannya di dalam syurga."

Anak-anak dilahirkan ibarat kain yang putih bersih. Ibu bapalah yang mencorakkannya sama ada menjadi Yahudi, Majusi atau Nasrani.

Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

Kebersihan itu sebahagian daripada iman.

KASIH SAYANG

Daripada Abu Musa al-Asy'ari, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Kaitan antara seorang yang beriman dengan yang lainnya, umpama sebuah binaan yang menguatkan antara satu sama lain."

Daripada Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, "Tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sebarkanlah salam antara kamu nescaya kamu berkasih-kasihan."

(Dipetik dari Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, Himpunan Hadis Modal Insan, Telaga Biru Sdn. Bhd., 2007)

Tiada ulasan: